Disclaimer

BLOG Ini Mungkin Menyebabkan Ketagihan Yang Melampau. Bahan Yang Dipaparkan Mungkin Menganggu Jiwa Raga. Sebarang Salah Anggap, Kecederaan Minda Atau Komplikasi Pada Otak Disebabkan Blog Ini Adalah Tidak Dipertanggungjawabkan. Bagi Kanak² Di Bawah Umur, Disarankan Anda Melayari Dengan Ditemani Orang Yang Lebih Dewasa Bagi Mengelakkan Anda Mengalami Sindrom Parkison. (◕‿◕)☆ ™

RAMUAN BLOG - Diari, Tips, Tutorial, Petua, Photo, Cerita, Kesihatan, Pendidikan, Isu Semasa, Sukan, Politik, Info Am dan Jenaka.

Diari Join Me | You Are My Friends

Monday 23 April 2012

Tribunal+Industri vs Seorang Lelaki

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Alhamdulillah....apa yang aku tunggu2 sepanjang dua minggu lalu akhirnya aku terima kehadirannya hari ini. Walaupun aku dah tahu resultnya namun aku buat2 juga ghairah. Dengan rakus aku menodainya. Aku buka satu persatu. Aku tak peduli dah. Sampai terkoyak sana, terkoyak sini dikerjakan aku. Biarlah.....walaupun stim padanya dah kendur, tapi ghariah tetap tidak pernah berundur. Aku nak tahu apa yang akan berlaku pada cerita yang lalu, aku nak tahu bagaimana pengakhiran kisah itu.....adakah jodoh itu masih lagi panjang, atau kami terpaksa dipisahkan. 

Akhirnya.........helaian kertas berwarna putih berkepalakan Tribunal Tuntutan Pengguna menyapu pandangan aku. Aku baca satu persatu ayat yang diprint pada kertas putih itu. Sesungguhnya,  terlalu payah lagi mahal untuk mengenggam secebis KEADILAN di bumi Malaysia tercinta ini. Aku nekad, aku terpaksa melepas 'dia' pergi. Aku dah penat dan lelah  mencari keadilan untuk 'dia'. Aku dah sakit untuk menanggung derita jiwa ini andai terus bersamanya lagi.

Semakan pemfailan semula kes antara aku dengan UMW Toyota di tribunal tidak dapat diteruskan. Jikalau aku berkehendak juga teruskan kes ini aku perlu mengemukakannya ke mahkamah tinggi untuk semakan semula atau terus fail kan kes ke mahkamah seksyen Kuantan (aku hanya punya masa setahun lebih dari sekarang untuk bertindak). Hanya dua pilihan itu sahaja yang aku ada kini. Andai aku teruskan juga bermakna banyak masa dan wang ringgit yang akan terbang melayang. Sebab tu aku kata, bukan murah harga sebuah keadilan. Bila aku renungi apa yang telah aku lalui, dengan kepayahan yang bukan sedikit ini.....aku sedari bahawa untuk pengguna kecil seperti aku ini sampai bila2 pun tak akan menang ke atas industri.

Mungkin sesetengah khalayak akan mempertikaikan statment aku tadi. Mereka akan mengatakan "Bukankah telah banyak mereka2 yang berjaya dalam tuntutannya". Aku akui tentang itu. Namun, apa yang aku lihat dan alami sepanjang prosiding, ternyata ianya banyak memihak kepada industri. Industri yang akan menentukan apa yang perlu kita terima tanpa banyak bicara, walau hakikatnya industri ada 1001 cara untuk mengenakan kita sebagai pengguna semula. Aku teringat kata2 seorang pegawai di Biro Bantuan Peguam bila aku mengajukan kesulitan aku padanya, "Sampai bila2 pun tak akan menang melawan industri. Akta ini ditubuhkan hanya untuk pengguna dilindungi bukan untuk industri membayar ganti rugi. Kalau kita pakat salahkan industri dan mereka perlu dihukum membayar ganti rugi setiap apa yang kita tak puas hati bermakna tiadalah ekonomi. Maka hancurlah negara nanti". Tetapi.....lain pula yang aku fikir, sekiranya terus menerima apa yang industri tawarkan sebagai penamat ketidakpuasan hati di meja tribunal tidakkah nanti industri boleh mengambil kesempatan. Tengok sahaja dalam kes aku ni, bukan sehari dua kisahnya baru bermula......tapi makan bertahun lamanya (ketat jiwa). Masalah tetap sama.....So, mana akhirannya? Jadi atas dasar itulah makanya aku bawa kes ini ke tribunal. 

Semasa prosiding pertama dulu aku naif, bingung dan keliru (campur dengan kegeraman aku terhadap industi yang semacam memperkotak katikkan aku yang telah tersedia katik ni ha). Mungkin persediaan aku tentang hal ehwal perundangan ketika itu juga kurang (sekarang pun pengetahuan aku tentang undang2 bukan banyak mana pun, aku bukan seorang peguam.....aku hanya seorang pengguna kecil yang naif yang mencari keadiln untuk diri sendiri). Kalaulah dipangkal nama aku tuh ada perkataan DATUK, DATO' SRI, TAN SRI, TUN, YANG TERAMAT MULIA bla...bla..bla.....tentu sahaja nasib dan kes aku ini akan best, paling tidak pun tahap marbeles. Tapi, inilah yang dikatakan kehidupan bukan?

- Bukan gambar sebenar (~__^)
InsyaAllah, nanti aku link kan tuntutan aku terhadap pihak UMW Toyota yang aku failkan kat Tribunal Tuntutan Pengguna. Cuma apa yang bertuahnya aku ialah semasa Black Warrior aku tu sakit tenat dan perlu berulang alik mendapatkan rawatan tidak pernah sekali aku di cas. Cuma masa, tenaga serta duit minyak je la yang berabis. Kalau workshop lain (pirates) aku ingat memang lunyai aku dikerjakan mereka. 

Aku tengah berkira-kira sama ada hendak menyeluk perkasam sampai ke ketiak masam atau tarik handbreak berhenti di pinggir jalan (kalau berhenti tengah jalan mampus aku kena langgar pula kan), duduk layan blues sambil menghayati sisa2 hidup yang masih ada (bukan kecik anak keputusan yang perlu aku set up ni..aduiiiiyaaaaaaaaaaaa).

Apa mungkin ini tanda2 Black Warrior aku tu kelak akan bertukar menjadi Toyota Wish atau Honda Civic??? ( dalam kepala tengah + - x / )

- Gila seksi mende alah ni
- Kecur je ayaq liuq aku ni tengok dia

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan dengan segala hormatnya untuk memberi sepatah dua kata di ruangan komen yang comei dan cool ini. Sesungguhnya komen sahabat2 adalah makanan ruji bagi seorang blogger selain ayam kentaki.

Sebarang komen adalah dibawah tanggungjawab sendirian berhad tukang komen. Sila amalkan prinsip ke-5 rukun negara ketika nak merapu-meraban di ruangan ini.

"MAJULAH BLOG UNTUK MALAYSIA"

Sekian.

Diari Rahsia Jadi Jutawan

DIARI PERINGATAN

Sebarang aktiviti mengcopy paste hasil contengan di blog ini adalah diHARAMkan sama sekali. Seelok dan sebestnya korang LINK kan aje entri yang pankreas korang berkenan. Tuan Punya Blog rasa itu lagi comel serta menunjukkan korang sememangnya mengamalkan prinsip ke-5 rukun negara.

TAPI, jikalau korang nak juga mencopy paste apalah daya Tuan Punya Blog untuk menghalang. Harap korang boleh creditkan atas nama blog ini.

Bukan Tuan Punya Blog mintak pendapatan dan credit telefon korang pun kan.....So, korang hormati HAK Tuan Punya Blog sebagai tuan tanah. Maka Tuan Punya Blog hargai usaha murni korang.

Teringat pesan orang lama, "Orang berbudi, Kita berbahasa..... Orang memberi, Kita merasa".

Semua gambar dalam ni adalah hak milik Tuan Punya Blog dan selainnya adalah dari google images.

Pandangan, penulisan dan omogan Tuan Punya Blog adalah bolok semata-mata, tiada kaitan dengan blog-blog yang lain kecuali dinyatakan dan diletakkan nama pemiliknya. Semuanya bersifat subjektif dan bukannya MANDATORI. Sebarang salah anggap atau kerosakkan disebabkan blog ini adalah di bawah tanggungjawab pembaca sendiri.

Komen+saran+kritik+bolok atau nak send bolok emelkan ke amiraimanakashah@yahoo.com


Terima kasih dan selamat menyebarkan ilmu.